Vitaminpilledøden

Så, nu kan vi også dø af at spise vitaminpiller. Under overskriften "Vitaminpiller øger dødeligheden" udbasunerer dommedagsprofeterne at vitaminpiller fører lige så sikkert til døden som cyankalium. Kosttilskud er spild af penge, siger de.

Så stor er faren ved disse dræberpiller at man råder folk til at lade være med at spise dem. Naturligvis følger 'rådet' om at spise frugt og grønt i stedet. Det er det sædvanlige sludder.

En 'undersøgelse' der henvises til er en såkaldt metaanalyse. Det er en samkørsel af forskellige andre 'undersøgelser'. Hvis man udvælger de underliggende 'undersøgelser' med omhu, kan man trylle en metaanalyse til at vise hvad man ønsker. Man kan sikkert lave en 'metaanalyse' der ophæver tyngdekraften.

Hvad kommer 'forskerne' så frem til? Vi tager lige tallene:

Vitamin tablet type Påstået overdødelighed (RR)
Vitamin A 1.16
Betakaroten 1.07
Vitamin E 1.04

For at en sådan undersøgelse skal have tilstrækkelig styrke til at kunne antyde en risiko, skal RR være over 2.0. Ergo har 'forskerne' ikke fundet noget som helst andet, end en opskrift på hvordan man forbruger rigdom til 'forskning' i ingenting.

Fabrikanter af disse kosttilskud er hurtige til at afvise 'undersøgelsen' med den begrundelse at metaanalysen er samkørt på grundlag af 'undersøgelser' som 'i bund og grund er usammenlignelige'. Fabrikanterne spræller forgæves. Tobaksfabrikanter har fremhævet noget lignende overfor 'videnskaben' om 'passiv rygning'. Det fik de ikke noget ud af.

En institution hvis opgave det er at forbruge borgernes rigdom på at advare om madspøgelser, Motions- og Ernæringsrådet, udnytter 'undersøgelsen' til at 'advare' borgerne om ikke at spise E vitamin og betakaroten. Rådet får sikkert forøget bevillingerne i belønning for denne 'advarsel' til borgerne.

Undersøgelsen er blålys og humbug. Spis trygt vitaminpiller.

Vitaminer fører til døden i Jyllandsposten den 20 april 2007.

 

(Roeg, den 22 april 2007)